Droom je al jaren van een eigen horecazaak? De coronajaren hebben veel plannen voor het openen van een eigen café of restaurant voor veel ondernemers in de ijskast gezet. Sterker nog: veel bedrijven gingen failliet omdat ze langdurig moesten sluiten. Nu de pandemie voorbij is breken er hopelijk weer betere tijden aan. Dit is dus een ideaal moment om je droom alsnog uit te laten komen. Een geschikte locatie vinden is de eerste stap. Als dat is gelukt kun je je gaan bezighouden met de inrichting. Die moet natuurlijk passen bij het soort bedrijf dat je wilt gaan voeren. Een bruin café ziet er anders uit dan een hip restaurant met een vegetarische menukaart.
Waar doe je je inkoop?
De inkoop voor drank en voor grondstoffen voor je maaltijden doe je natuurlijk bij een goed gesorteerde horeca groothandel. Die heeft alles in huis om ervoor te zorgen dat het je gasten aan niets ontbreekt. Het is belangrijk om een goede planning te hebben zodat je zo min mogelijk nee hoeft te verkopen. Dat laatste is immers zonde van de gemiste omzet. Bepaal ook duidelijk welke wijnen je serveert als huiswijn. Kies niet de goedkoopste maar ook zeker niet een te dure wijn en zorg dat je zowel rood als wit op de kaart hebt staan. Datzelfde geldt voor speciaalbieren.
Speciale dingen om klanten te lokken
Je kunt speciale dingen doen om meer klanten te lokken. Cocktails serveren bijvoorbeeld. Hier komt wel wat meer bij kijken dan een cocktail shaker kopen en maar lukraak wat ingrediënten bij elkaar gooien. Er zijn honderden recepten voor cocktails, maar je kunt natuurlijk ook je eigen specialiteiten ontwikkelen. Als je geluk hebt worden ze beroemd en komen je gasten er speciaal voor naar jouw zaak. Je kunt natuurlijk ook een cocktailbar openen, maar ook dan is het verstandig om je gasten wel iets te eten aan te bieden met bijvoorbeeld een kleine kaart.
Maak een succes van je horecabedrijf
Als je een goed concept hebt dan is het zeker mogelijk om van een horecazaak een succes te maken. Het is belangrijk om vooraf goed onderzoek te doen naar waar behoefte aan is. Als bepaalde horeca al voldoende aanwezig is dan is de kans groot dat de klanten wegblijven. Als je iets nieuws probeert dan kan het soms even duren voordat dit aanslaat. Vaak moet je het hebben van mond tot mond reclame of van ludieke acties bij de opening. Als een zaak eenmaal goed loopt dan kun je doorgaans rekenen op een vaste groep klanten die regelmatig bij je terugkomt.