Search Engine Optimation, ook wel afgekort als SEO, is een zoekmachine optimalisatie met als doel zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google of Bing te komen. Want, hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, hoe groter de kans is dat de website gevonden én bezocht wordt. Om te beginnen met optimaliseren van een website is het handig om 3 pijlers aan te houden, namelijk: techniek, content en autoriteit. Dit zijn de drie hoofd categorieën van de 200 rankingfactoren die Google heeft.
Waarom is SEO belangrijk?
Een groot gedeelte van de Nederlanders start zijn zoektocht naar een dienst of product in een zoekmachine. Door middel van relevante zoekwoorden is het mogelijk om een toppositie in Google te bereiken, dit is belangrijk om zichtbaar te worden voor jouw potentiële klanten. Je wordt niet alleen beter vindbaar, maar ook het bezoekersaantal en de conversies zullen stijgen waardoor er uiteindelijk ook meer omzet wordt gedraaid. Daarnaast zorgt organisch verkeer voor de meeste website bezoekers, organisch verkeer zijn mensen die iets opzoeken in de zoekmachines en aan de hand van het zoekresultaat terecht komen op de website. Het is daarom wederom belangrijk om zo hoog mogelijk in de resultaten te komen om zo veel mogelijk bezoekers te trekken en te houden op jouw website.
Voordelen van SEO
Naast het feit dat Search Engine Optimization belangrijk én dus eigenlijk onmisbaar is in de online marketing, zijn er nog vele andere voordelen op te noemen over SEO. Zo is het dat in tegenstelling tot advertenties SEO zichtbaar is in alle zoekmachines. Google wordt nog steeds het meest gebruikt, maar ouderen kiezen bijvoorbeeld eerder voor de Bing zoekmachine. Door de juiste strategie te volgen en uit te voeren ben je niet alleen zichtbaar in Google en Bing, maar ook in DuckDuckGo, Yahoo en ga zo maar door.