Manieren om verkopen te stimuleren tijdens black Friday

In de wereld van Black Friday-marketing is er veel concurrentie. Het kan erg moeilijk zijn om op te vallen. En eerlijk gezegd zullen standaard advertenties, die informeren over een uitverkoop, op dat moment geen aandacht trekken. Als je al een digitale marketingstrategie hebt, zijn hier enkele ideeën voor Black Friday om je winkel creatief op de markt te brengen en (impuls)aankopen te stimuleren.

1. Mystery Savings

Krasloten, wielspins en loterijen zijn populaire marketingstrategieën om de hoogte van kortingen te bepalen. Dit worden ook wel gamifaction methoden genoemd. Met gamifaction kan je spelen om hoge kortingen en daarmee motiveer je klanten. Maar waarom is dit eigenlijk zo populair?

In de eerste plaats houden veel mensen van het spelen van een spelletje en de gedachten om iets te kunnen winnen. Dit is ook een reden dat bijvoorbeeld Vakantieveilingen zeer populair is. Ten tweede kan je ook reclame maken met een de hoge van de korting die je ‘verloot’. Geef je kortingen weg tot 90%? Dan mag je hier ook mee adverteren en daarmee trek je zeker de aandacht van klanten.

Bij het laten spelen de gamifaction spelletjes motiveer je gebruikers bovendien om hun e-mailadres achter te laten, want op die wijze kunnen zij de korting ontvangen. Je kunt deze e-mailadressen ook gebruiken in je toekomstige e-mailmarketingcampagnes, als ze hebben aangegeven daar open voor te staan.

2. Maak gebruik van een loyaliteitsprogramma

Als je al een loyaliteitsprogramma hebt geïntegreerd, kun je dat op Black Friday gebruiken om je verkopen te stimuleren. Je kunt dat op uiteenlopende manieren doen. We bespreken er twee die veel gebruikt worden en effectief zijn.

De eerste is het aanbieden van grotere kortingen aan je bestaande klanten, zodat zij je winkel vaker zullen bezoeken en mogelijk ook iets kopen. De tweede optie is om bestaande klanten een extraatje te geven, bijvoorbeeld een cadeautje of extra korting over het 2e product, als zij een aankoop doen.

Het aanbieden van grote kortingen en cadeautjes zijn perfecte manieren om meer bezoekers naar je winkel te trekken, omdat het veel gratis mond-tot-mondreclame zal opleveren en op de langere termijn voor terugkerende klanten zorgt.

3. Een grote weggeefactie

Je ziet ze steeds en steeds vaker: grote weggeefacties. Dit soort acties zijn bijna altijd een effectieve en goedkope manier om reclame te maken. Zeker rondom Black Friday, want dan zijn consumenten gevoeliger voor dit soort acties en vaak op zoek naar de beste deal.

Met applicaties kun je klanten bijvoorbeeld een kans geven om een product te winnen door de weggeefactie te delen, je leuk te vinden op sociale media of iets te kopen in je winkel. Het houden van een Black Friday-gerichte weggeefactie, zoals het gratis weggeven van een exclusief en duur product, is een geweldige manier om mensen naar de winkel te trekken. Je kunt de weggeefacties ook gebruiken om meer volgers op de sociale media kanalen te krijgen en het bereik binnen de doelgroep vergroten.

Je kunt ook promotiematerialen weggeven bij een aankoop. Deze promotiematerialen worden bijvoorbeeld bedrukt met je logo. Vanwege het coronavirus zijn mondkapjes erg populair. Je kunt mondkapjes laten bedrukken met eigen logo en deze weggeven aan klanten die in de winkel komen, zo maak je reclame en laat je zien dat je het virus serieus neemt.

4. Maak een speciale Black Friday landingspagina

Het lanceren van een speciale Black Friday landingspagina is niet nieuws. Vanuit diverse campagnes, bijvoorbeeld e-mail marketing of social media marketing, kunnen bezoekers naar deze speciaal ingerichte pagina geleid worden. De meeste e-commercebedrijven lanceren hun Black Friday-pagina op de dag zelf, maar het negeert een van de belangrijkste factoren in organisch verkeer, namelijk SEO.

Het kost Google bijna twee weken om een ​​nieuwe pagina in hun zoekresultaten op te nemen. En het duurt zelfs nog langer voordat deze ergens bovenaan staat. Je moet er dus voor zorgen dat deze pagina in aanloop naar Black Friday al gezien kan worden door Google, zodat deze de tijd heeft om in de zoekresultaten te komen. Het vergroot de kans dat je wordt weergegeven in de zoekresultaten als iemand zoekt naar je producten in combinatie met Black Friday.

5. Sneak Peeks en voorproefjes

‍Je kunt je volgens op sociale media en e-mailabonnees een voorproefje te geven van je Black Friday-acties. Dit is een effectieve manier om hen alvast aan het denken te zetten, voordat ze al teveel hebben uitgegeven of het ergens anders kopen. Door je klanten alvast een sneak peek te geven, garandeer je dat je producten gezien zijn als Black Friday begint en ben je je concurrenten en stapje voor.

6. Het verlenen van vroegtijdige toegang

‍Een stap verder dan een voorproefje is het verlenen van “early access” aan klanten waarvan hun e-mailadres bekend is. De verkooptijden zijn ook verruimd, want Black Friday was eerst een dag, toen werd het een weekend en nu is het soms een volledige week.

Het verlenen van een vroegtijdige toegang tot acties biedt verschillende voordelen voor zowel de consument als het bedrijf. De eerste is dat klanten je producten kunnen zien en kopen voordat ze ergens anders geld hebben uitgegeven. Het tweede voordeel is dat als je artikelen een aantal dagen voor Black Friday verzendt, je een voorsprong hebt op de verzenddrukte.

7. Bundelen van producten

‍Het bundelen van je producten is niet alleen een goede manier om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, maar het is ook een fantastische manier om de waargenomen waarde van een korting te verhogen en daarmee klanten over de streep te trekken.

Neem bijvoorbeeld drie artikelen die samen met 40% korting zijn verpakt, hebben op het oog een hogere korting dan dezelfde artikelen die apart zijn verpakt. Het is zelfs vaak goedkoper door een nog hogere korting te geven als meerdere producten gebundeld worden verkocht, omdat de totale winst over de drie producten dan groter is dan over een los product.

8. Achtergelaten karren terughalen

‍In maart 2020 werd 85% van de online winkelwagentjes verlaten. Dat betekent dat de meerderheid van de mensen ervoor kiest om hun aankoop niet af te ronden. Een belangrijke sleutel tot Black Friday-succes is het herstellen van een aantal van die klanten. Het na-mailen van deze potentiele klanten is standaard bij veel e-commerceplatforms, maar er zijn nog enkele belangrijke Black Friday-aanpassingen die kunnen helpen.

De eerste is ervoor te zorgen dat je de e-mail binnen een uur (en niet na enkele dagen) na het verlaten van de oorspronkelijke winkelwagen ontvangt. Het is daarnaast gebruikelijk om deze e-mails specifiek voor Black Friday maakt. In sommige gevallen worden deze mensen met korting bovenop de korting verleid om terug te komen en de aankoop alsnog af te ronden.

Laat de voorbereiding beginnen …

Met deze strategieën kun je je verkopen rondom Black Friday een boost geven. Niet alleen je verkopen, maar ook je naamsbekendheid en het aantal volgers op social media kunnen beïnvloed worden en dit heeft positieve uitwerkingen op de langere termijn. Maak je niet direct veel winst, dan kan het je op langere termijn wel meer opleveren.

Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions