Het is voor veel Nederlanders een dag om naar uit te kijken; Black Friday. De dag dat winkeliers hoge kortingen geven op hun producten. Het is daarom belangrijk voor winkeliers dat ze de juiste voorbereidingen treffen. Want juist op deze dag is het publiekelijke bereik van klanten ontzettend groot.
Wat is Black Friday?
Black Friday is een wereldwijd e-commerce-evenement dat is komen overwaaien vanuit Amerika. Op deze dag worden er duizenden producten en merken voor korte tijd aangeboden met extreme kortingen. Wereldwijd neemt dit fenomeen jaarlijks toe in volume en omzet voor winkeliers, omdat dit voor de consument het moment is om groots in te slaan voor de decemberperiode. Het gehele weekend tussen Black Friday en Cyber Monday wordt tegenwoordig aangeduid Cyber Weekend vanwege de hoge kortingen die online worden aangeboden.
Black Friday en zijn taferelen
In Amerika is het zo dat door de immense populariteit van Black Friday enorme rijen staan voor de deuren van de winkels . Het is daar zelfs zo erg dat sommige mensen hun auto al een week van te voren in de buurt van de winkels parkeren zodat ze er verzekerd van zijn dat ze een parkeerplaats hebben.
Nederlandse winkels
Ook in Nederland is de populariteit van Black Friday stijgende, dit biedt voor de Nederlandse winkeliers kansen. Zo kunnen ze hun verkopen op deze dag opschalen of juist deze dag gebruiken om van hun overbodige voorraden af te komen.
Nederlandse winkeliers kunnen aandacht voor deze dag vragen door bijvoorbeeld hun werkkleding te laten bedrukken met leuzen die speciaal voor black Friday zijn, of ze kunnen gericht aandacht vragen door bijvoorbeeld een vlaggenmast met daarin een speciale Black Friday vlag te hangen. Het is in ieder geval voor winkeliers een dag die bij uitstek geschikt is om veel te verkopen. Het is daarom verstandig voor iedere ondernemer om mee met Black Friday te doen.