De perfecte match: give-aways en Black Friday

Mensen zijn gek op give-aways en weggeefacties. Deze producten lokken en trekken klanten aan en zijn een kosteneffectieve manier om de klantloyaliteit aan te moedigen. Als je de merkbekendheid wilt vergroten en ervoor wilt zorgen dat iedereen weet wat je te bieden hebt, dan zijn weggeefacties precies wat je nodig hebt. Ook tijdens en in aanloop naar Black Friday zijn weggeefacties een populaire manier om klanten te binden. Waarom zijn giveaways populair? En wat zijn voorbeelden van giveaways rondom Black Friday?

Waarom zijn giveaways populair?

Give-aways zijn om vele redenen populair. Ze laten niet alleen je bedrijf groeien, maar worden ook vaker gezien en moedigen klantloyaliteit aan. Daarnaast is het een kosteneffectieve oplossing als het vergelijken wordt met traditionele advertenties.

Giveaways worden vaker gezien

Wanneer je voor traditionele of online advertenties kiest, dan betaal je per vertoning of per klik. Deze advertenties leiden misschien tot een paar verkopen, maar het is onwaarschijnlijk dat ze je doelgroep zullen aanspreken. Met weggeefacties is het een ander verhaal. Deze hebben veel meer impact dan welke advertentie dan ook. Kies voor een product van hoge kwaliteit die ook daadwerkelijk meerdere keren gebruikt worden, zodat de gebruiker keer op keer je logo op het product ziet staan.

Kostenefficiënte oplossing

Kleine bedrijven kunnen terughoudend zijn om risico’s te nemen. En dat is logisch, want zij hebben vaak een kleiner marketingbudget dan grote bedrijven. In tegenstelling tot andere vormen van marketing, zijn weggeefacties een veilige en goedkope marketingtechniek. Je kunt gemakkelijk in kaart brengen hoeveel geld je per klant wilt uitgeven en boven ook nog eens gericht je weggeefactie uitvoeren. Met lage kosten en een hoge impact leveren zelfs de kleinste weggeefacties een mooie ROI op.

Ze moedigen loyaliteit aan

Als bedrijf zijnde wil je gewaardeerd worden en datzelfde geldt voor de klanten. Klanten nemen producten af, maar wil daarvoor ook wel eens beloond worden. Weggeefacties vergroten de loyaliteit van bestaande klanten. Door af en toe leuke giveaways weg te geven, zal de klant zich mogelijk positiever opstellen tegenover het bedrijf en wellicht vaker terugkomen.

Voorbeelden van give-aways

Er zijn talloze soorten give-aways. We bespreken hieronder een aantal give-aways die voornamelijk populair zijn bij retailers rondom Black Friday. Zij geven onderstaande give-aways bijvoorbeeld weg bij aankoop van een product in de winkel.

Sokken met logo

Tijdens Black Friday vliegen kledingstukken als warme broodjes over de toonbank. Steeds vaker geven retailers sokken weg bij aankoop van een kledingstuk of een paar schoenen. Deze trend is enorm versterkt door de gekke sokken van Happy Socks. Je kunt de sokken op maat laten maken, bijvoorbeeld in je eigen kleur en maat. Vervolgens laat je de sokken bedrukken met een logo, zodat ze reclame kunnen maken voor je winkel of merk.

 

Mondkapjes laten bedrukken

Vanwege het coronavirus zijn mondkapjes erg populair. Zeker sinds de verplichting om mondkapjes te dragen in publieke ruimtes, zoals in winkels. Je kunt mondkapjes laten bedrukken met eigen logo en deze weggeven aan klanten die in de winkel komen, zo maak je reclame en neem je je maatschappelijke verantwoording. Op deze manier gaat je reclame figuur van mond tot mond.

Tassen

Vanwege het verbod op plastic tasjes zijn ook tassen populairder dan ooit. Bij aankoop van kleding of schoenen worden steeds vaker milieuvriendelijke tassen weggegeven. Op deze tassen kan een eigen logo worden aangebracht, zodat de tassen al wandelend door de winkelstraten reclame voor je winkel maken. Daarnaast geef je het goede voorbeeld door te laten zien dat ook jij bewust bezig bent met het milieu.

Wil je ook give-aways inzetten tijdens Black Friday?

Give-aways zorgen voor een positieve herinnering aan je bedrijf, bereik je doelgroep echt, verhogen de naamsbekendheid van je bedrijf, zorgen voor klantloyaliteit en is een relatief goedkope manier van reclame. Wil je graag een marketingcampagne met give-aways opzetten rondom Black Friday? Als leverancier van bedrukte give-aways helpen wij je graag op weg. Wil je graag advies inwinnen of gebruikmaken van onze expertise? Neem dan contact met ons op.

Deze blog is geschreven door Jeroen van Promoboer